رفتن به محتوای اصلی
x

برنامه استراتژیک مرکز

 

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی

 

برنامه استراتژیک

 مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت

1404 تا 1408

 

تهیه و تدوین:

دکتر محمدرضا رضایتمند، دکتر فریماه رحیمی، دکتر حامد عسگری

دکتر مجتبی علیزاده، دکتر شیرین السادات هادیان، دکترساراسعیدی

 

با همکاری:

دکتر مسعود فردوسی- دکتر مصطفی امینی رارانی

مدیر گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی

و مشارکت اعضای مرکز

 

تدوین: زمستان 1403

 

مقدمه

مدیریت استراتژیک تمرکز تازه سازمان بر دور نمای اجتناب‌ناپذیر آینده است. مدیریت استراتژیک یک فرایند مرتب، خطی و مرحله‌ای نیست. روندی است که به سخت‌کوشی و ایثار اکثر کارکنان یک سازمان نیاز دارد تا بتوانند آن را به‌سوی آینده به حرکت درآورند. در مدیریت استراتژیک، اولین قدم یافتن انگیزه برای آغاز کردن است و مقدمه آن نیز برنامه‌ریزی است.

تغییر پرشتاب در نیازهای اساسی انسان، سرعت روزافزون توسعه علمی و فناوری‌های نوین ایجاب می‌کند سازمان‌های پویا برای بقا و رشد خود،‌ این تغییرات را به‌سرعت شناسایی و به آن پاسخ دهند.

سازمان‌های آموزشی، بهداشتی درمانی در مقابل روندهای در حال تغییر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی و فنّاورانه محیط اطراف خود هستند. افزون بر آن تحولات درونی این سازمان‌ها تغییراتی را در منابع و سرمایه‌های انسانی، فیزیکی، مالی و اطلاعاتی به وجود آورده است. این روندهای متغیر بیرونی و درونی، همیشه با خود فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها، ضعف‌ها و حوزه‌های بهبود یا ضعف جدیدی را برای مدیران و برنامه ریزان به همراه دارند. از سوی دیگر سازمان‌های بهداشتی درمانی با عنایت به ماهیت انحصاری خود باید به‌طور مداوم در حال آفرینش و بازسازی و ایجاد تغییر در محیط داخلی و بیرونی خود باشند.

اگرچه این برنامه‌ریزی در سطوح عالی شکل می‌گیرد ولی یک فعالیت تیمی است. به‌عنوان یک قانون سرانگشتی می‌توان گفت: افرادی که مسؤولیت دستیابی به بخشی از برنامه استراتژیک را بر عهده می‌گیرند باید در طراحی بخش مربوط مشارکت نمایند. مدیر، مدیران میانی، مدیران مالی یا بودجه، مدیران منابع انسانی، مدیران فناوری اطلاعات و سایر مدیران ممکن است بر مبنای اندازه سازمان، گروه برنامه‌ریزی را تشکیل دهند.

تدوین برنامه استراتژیک و ارائه چشم‌انداز و دیدگاه آینده‌نگر توسط مدیران ارشد و جلب مشارکت کارکنان و گروه‌های ذی‌ربط، توافق بر رسالت و اهداف استراتژیک و اعلام ارزش‌های بنیادی که با رعایت آن‌ها سازمان بتواند مأموریت خود را تحقق بخشیده و به جایگاه مطلوب در طی برنامه برسد، بازنگری در اهداف برنامه‌ها و پایش و ارزشیابی مداوم برای مدیران و برنامه ریزان بخش بهداشت درمان کشور بخصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی از ضرورت‌های پیش رو می‌باشد.

ازآنجایی‌که در مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تجربه راهبری و تدوین سه برنامه استراتژیک برای دانشگاه، معاونت‌ها و دانشکده‌ها و مراکز تحققیانی زیرمجموعه وجود دارد لازم است با به‌کارگیری آن و لحاظ نمودن چالش‌هایی که در تحقق چشم‌انداز و اهداف این سه برنامه وجود داشت برنامه پیش رو با دقت بیشتر و کامل‌تر طراحی شود.

 

چشم انداز (Vision):

ما بر آنیم تا سال 1408 مرکز برتر ملی و منطقه‌ای در تولید شواهد ارزش‌آفرین در حوزه مدیریت و اقتصاد سلامت و منبع و مرجع سیاست‌گذاران و مدیران برای تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و تاثیر گذار در بهبود مستمر سیاست گذاری و مدیریت سلامت کشور باشیم.

 

ماموریت (Mission):

مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مأموریت دارد در راستای سیاست‌های کلان سلامت کشور و دانشگاه با بهره‌مندی از تخصص و تعهد پژوهشگران کارآمد و خلاق، به‌کارگیری علوم و دانش روز و توسعه همکاری‌های ملی، بین‌المللی و بین‌رشته‌ای با سایر مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی ضمن تربیت پژوهشگران خبره و علاقه‌مند، به تولید شواهد موردنیاز برای حل مشکلات در حوزه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد سلامت بپردازد و با ترجمان دانش و کمک به توانمندسازی مدیران در راستای اصلاح ساختار مدیریت نظام سلامت باهدف افزایش بهره‌وری و هزینه اثربخشی مداخلات سلامت در سطح کشور و دانشگاه برای پاسخگویی بهتر به نیازهای جامعه مبادرت نماید.

 

ارزش های محوری (Values)

ما در تمام مراحل کار خود به ارزش‌های زیر پایبندیم:

  • حفظ کرامت انسان

  • عدالت محوری

  • جامعه نگری و رعایت اصل مشارکت

  • رعایت اخلاق در پژوهش با تأکید بر ارزش‌های متعالی اسلام

  • مشتری مداری و پاسخگویی

  • توجه به اهداف توسعه پایدار

  • توجه به کارآفرینی و خلق ثروت

  • توجه به کار گروهی و خرد جمعی

 

اهداف کلان مرکز

-    توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و ارتقای مدیریت منابع و سرمایه انسانی مرکز

-    تولید شواهد علمی ارزش‌آفرین و اثرگذار و نوآورانه در حوزه مدیریت و اقتصاد سلامت

-    ارتقای ارتباطات بین بخشی داخل کشور، تبادل و انتقال دانش و تجارب

-    ارتقای جایگاه علمی و مرجعیت مرکز در سطح ملی و بین‌المللی