رفتن به محتوای اصلی
x

راهبری برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی

در اجرای بند 5 مصوبه اولین جلسه شورای دانشگاه مورخ 1401/02/11،بنابر دستور ریاست محترم دانشگاه و توافق انجام‌شده «کمیته راهبری تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه» در دانشکده مدیریت واطلاع‌رسانی پزشکی  تشکیل و مسئولیت تدوین «برنامه سوم استراتژیک دانشگاه» با افق 4 ساله  دانشگاه و واحد های زیر مجموعه را (از سال 1401 تا 1404) راعهده دار شد، تا با بهره گیری از خرد جمعی و تبادل افکار بین مدیران ارشد و کارشناسان کلیدی و تکیه بر اصل مشارکت کارکنان واحد های ستادی و معاونت ها، دانشکده ها واساتید دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی و اعضای مرکزتحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت  برای تدوین برنامه اقدام نمایند.

تدوین برنامه سوم با رویکر تلفیقی:

  1. در این روش با مطالعه مدل های مختلف برنامه ریزی استراتژیک در دانشگاه های داخل و خارج از کشور  و نتایج حاصل از ارزشیابی برنامه اول و دوم  موارد زیر پیشنهاد شد:
  2. با نظر اساتید و کارشناسان و صاحبنظران در کمیته راهبری و بررسی الگوها و مدل های مختلف و نکات قوت و ضعف هر کدام رویکرد اصلی برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان «الگوی برایسون»  با تلفیق الگوهای دیگر بخصوص الگوي گوداشتاين و همكاران و الگوي برنامه­ريزي استراتژیک پيگلز و روجر و با استفاده از ابزار SWOT و بکارگیری مدل «ارگانیک برنامه ریزی استراتژیک» انتخاب و بنام مدل اصلاح شده مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت(مدل HMERC-MUI-1401)  پیشنهاد شد.
  3. کمیته راهبری  برنامه استراتژیک در دانشگاه متشکل از اساتید و کارشناسان متخصص برنامه ریزی در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی  زیر نظر ریاست دانشگاه و با انتصاب و ابلاغ به  اعضاء خود جلساتی را تشکیل و بر سر الگو و ابزار برنامه استراتژیک توافق نمایند.
  4. کمیته اصلی با ایجاد زیر کمیته برای« ستاد دانشگاه»،  «معاونت ها» و «دانشکده ها» در این سه بخش کمیته های فرعی در زیر مجموعه دانشگاه را تشکیل دهند و با در نظر گرفتن «فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب» و «سیاست های کلان کشور»، «سند تحول دولت مردمی» و  « طرح عدالت و تعالی خدمات وزارت بهداشت» همزمان در دانشگاه و زیر مجموعه ها  برنامه استراتژیک دانشگاه را تدوین نمایند.
  5. زیرکمیته علمی فنی برنامه ریزی استراتژیک با تدوین برنامه آموزشی فوری و کوتاه مدت ، مدیران و کارشناسان را از نظر علمی و اجرایی توجیه و با نظارت مستمر مراحل برنامه را پیگیری نماید.
  6. با موافقت ریاست دانشگاه  و نظرات اساتید مدیریت در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی «دبیر خانه برنامه استراتژیک سوم  دانشگاه» در «مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصادسلامت»  تشکیل و با نظر گرفتن چرخه برنامه ریزی استراتژیک قبلی و الگوها و ابزار های مختلف الگویی با عنوان مدل مرکزHMERC-MUI-1401  پیشنهاد شد.

این کمیته تا کنون در موارد زیر با واحد های زیر مجموعه دانشگاه برای بازنگری و تدوین برنامه استراتژیک همکاری داشته است:

  1. ستاد دانشگاه(واحدهای زیر مجموعه ریاست دانشگاه)
  2. معاونت آموزشی
  3. معاونت بهدشتی
  4. معاونت تحققیات و فناوری
  5. معاونت توسعه مدیریت و منابع
  6. معاونت دانشجویی فرهنگی
  7. معاونت غذا و دارو
  8. معاونت درمان
  9. دانشکده بهداشت
  10. دانشکده پرستاری و مامایی
  11. دانشکده پزشکی و پیرا پزشکی
  12. دانشکده تغذیه و علوم غذایی
  13. دانشکده داروسازی و علوم دارویی
  14. دانشکده داندان پزشکی
  15. دانشکده علوم توانبخشی
  16. دانشکده فناوری های نوین
  17. دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

لازم به ذکر است که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا کنون دو برنامه استراتژیک تدوین و اجرا نموده است.برای اطلاع بیشتر به پیوند های زیر مراجعه شود:

برنامه دوم  استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

برنامه ریزی عملیاتی

بدنبال تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه و واحد های زیر مجموعه و به منظوراجرایی نمودن آن نیاز به برنامه ریز های کوتاه مدت و یک ساله وجود داشت، به همین منظور تدوین برنامه عملیاتی واحد های دانشگاه از اول آبان ماه 1401 آغار و در راستای توانمند سازی اساتید،مدیران و کارشناسان دانشگاه دو کارگاه آموزشی در تاریخ 1401/08/04 توسط مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت با همکاری اعضای مرکز و اساتید دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی  برگزار شد.

علاقمندان می توانند محتوای ارایه شده در کارگاه آموزشی و همچنین  چهارچوب برنامه عملیاتی  را از پیوندهای زیردریافت نمایند:

اسلاید های کارگاه آموزشی برنامه عملیاتی 4 آبان 1401

چهارچوب جدول زمانبندی برنامه عملیاتی(استخراج شده از سامانهHOP)