رفتن به محتوای اصلی
x

برنامه استراتژیک مرکز

برنامه استراتژیک مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت

1398 تا 1402

تهیه و تدوین:

دکترمحمدرضا رضایتمند، دکترحامد عسگری و دکترفریماه رحیمی،دکترعارفه موسوی

با همکاری:

دکتر نسرین شعربافچی زاده

و اعضای مرکز

تابستان 1398

بازنگری اول(1400)

 

مقدمه

مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قصد دارد با توجه به رسالت خود به ارائه خدمات مشاوره­ای و تخصصی از طریق هدایت، حمایت، طراحی و اجرای پژوهش ­های میان رشته­ ای به توانمندسازی پژوهشگران و مدیران حوزه سلامت و کمک به فرآیند سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در حیطه ­های مربوطه بپردازد.

 این مرکز در نظر دارد تا با به کارگیری بهینه منابع موجود از قبیل سرمایه انسانی، منابع مالی و تجهیزات، با ایفای نقش پژوهشی و مشاوره­ای بتواند رویکرد عالمانه به مسئولین و سیاستگذاران سازمان­ها و ارگان­های مرتبط با سلامت ارائه نماید. تا از این طریق، مداخلات و تصمیم­ گیری­های آنان بهتر و مؤثرتر منجر به تامین، حفظ و ارتقاء رفاه و سلامت جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی، روانی و معنوی گردد. در این راستا برنامه استراتژیک 5 ساله و برنامه­ های عملیاتی یک ساله متناسب با چشم انداز و اهداف برنامه استراتژیک، با توجه به امکانات موجود، سوابق و پیشینه مرکز و اولویت­ ها و نیازهای جامعه به شرح زیر تدوین شده است.

چشم انداز (Vision):

مرکز تحقیقات و مدیریت اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تلاش می نماید در طی 5 سال آینده به عنوان یک مرکز تحقیقاتی پیشرو و نوآور در بین مراکز تحقیقاتی همتراز دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در جهت اصلاح ساختار مدیریت نظام سلامت، تضمین کارآیی و اثربخشی مداخلات و ارزیابی فناوری های نوین سلامت گام بردارد.

ماموریت (Mission):

مرکز تحقیقات و مدیریت اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر آن است در راستای سیاست های کلان سلامت کشور  و با بهره مندی از تخصص و تعهد پژوهشگران کارآمد و خلاق، بکارگیری علوم و دانش روز و ایجاد همکاری های بین بخشی با سایر مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی، به تولید شواهد مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاه از شواهد در مدیریت نظام سلامت در سطح کشور و دانشگاه مبادرت ورزد.

ارزش های محوری (Values)

  • پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه در سطح استانی، ملی و بین المللی
  • پایبندی به اصول کیفیت مستمر در ارایه ی خدمات پژوهشی، آموزشی، فناوری و مشاوره ای
  • رعایت اصول اخلاقی، کرامت و منزلت منابع انسانی
  • عدالت محوری، اعتلای فرهنگ اسلامی و تقویت روحیه رقابت علمی
  • نهادینه کردن فرهنگ پژوهش، خلاقیت و نوآوری علمی
  • رعایت اصل مشتری محوری در ارائه خدمات

اولویت های پژوهشی مرکز

  1. بررسی هزینه اثربخشی مداخلات پیشگیرانه نظام سلامت ایران
  2. بررسی تاثیر انواع مداخلات مدیریتی در نظام سلامت
  3. شناسایی مولفه های تاب آوری نظام سلامت ایران در پاندمی کرونا
  4. چالش های مدیریت بیماران مبتلا به کرونا از پذیرش تا ترخیص
  5. مرور تجربیات سایر کشورها در مدیریت و کنترل بیماری کرونا
  6. محاسبه بار اقتصادی بیماری ها در نظام سلامت
  7. مدیریت منابع مالی بیمارستانها
  8. بررسی چالش های مشارکت بخش خصوصی ،خیریه و بنیاد های مردم نهاد در نظام سلامت

اهداف کلان مرکز

  • کمک به فرآیند سیاست گذاری و تصمیم سازی مبتنی برشواهد در راستای افزایش کارایی و اثربخشی در نظام
  • توسعه سرمایه انسانی سلامت
  • افزایش دانش مدیریت و اقتصاد سلامت برای همه ذینفعان